Detailhandlere føler sig udfordret af det

af | 8. marts 2021 | Artikel | 0 Kommentarer

Visual Merchandise er noget, som mange detailhandlere føler sig udfordret af.

 

Hvad skal jeg lægge i butiksvinduet? Hvad skal man sætte sammen? Hvor meget skal jeg lægge i vinduet?

 

Derfor ender det ofte med at blive glemt, udskudt eller kommer længere nede på prioriteringslisten. Salg af gode produkter og en fremragende kundeservice er vigtige. Det kan få kunderne til at vende tilbage, men det kan ikke stå alene. Det grafiske udtryk og din branding af butikken er det, som får folk til at gå ind i din butik i første omgang.

 

Ligesom du får en grafisk designere til at udarbejde logoet, dine bruchure samt bæreposer, eller får en bogholder til alt det økonomiske. Så kan en dekoratør/Visual Merchandiser hjælpe dig med at få kunderne til at kunne overskue dit sortiment, blive inspireret og stimuleret. En udstilling kan få kunderne til at købe ved at sætte rammerne, for dine produkter på en æstetisk og tiltalende måde. Produkterne bliver præsenteret på en måde, der skaber interesse ved vinduet, og som får kunderne til at gå ind i din butik for at købe produkterne og se mere.

 

Et godt sted at starte er ved vinduerne, da de er øjnene til butikkens sjæl. De skal invitere kunden til at tage et kig ind i dit brands sjæl, dine produkter og din butik.

I et godt vindue er der samspil mellem disse elementer:

 

  1. Planlægning

Det er utrolig vigtigt med planlægning af vinduerne, da der skal nye vinduesdekorationer til ret ofte for at opretholde kundernes opmærksomhed. Hvis ikke bliver vinduerne hurtig trættende at kigge på, og bliver til sidst irrelevante og helt ignoreret.

 

Det tager tid at komme med en god ide og bringe vinduerne til live. Så prøv når du alligevel er i gang med at planlægge til fx de sociale medier, også tænke vinduerne og resten af butikken med i din strategi. En god ide ville være at tage dekoratøren med til planlægningen, da de er uddannet i at udtænke visuelle markedsføringskampanger og sikre en nyhedsværdi i det. Samtidig med det sikre I at få det rigtige billedmateriale fra jeres udstilling og vinduer, som passer præcis til jeres strategi og kampagner. De billeder kan så bruges til de sociale medier og er med til at vise den historie I gerne vil fortælle.

 

Prøv at se om du kan planlægge for et helt år ad gangen, så det ikke kommer til at virke tilfældigt. Så der er en mening med det du laver og at det fortæller en historie.

 

  1. Målgruppe

For hver ny vinduesdekoration skal du tænke over, hvilke målgruppe den skal målrettes til. Hvem vil du tiltrække med dit produkt? Hvilke typer mennesker har mest gavn af dine produkter og tjenester?

 

  1. Miljø

Ud over at tænke i målgruppe, skal du også kigge på deres tankegang, handling og adfærd, når de er i nærheden af din butik. Er du i et center, en gågade eller ligger du ud til en vej? Hvor meget tid har dine kunder til at se dit vindue? Er de til fods, sammen med deres børn eller i bilen?

 

Ud fra de overvejelser skal vinduet laves med de rigtige kontraster, farver, proportioner for at skabe den rigtige balance i vinduet. Måske vinduet bliver set nedefra, forbigående eller bliver kigget lige på.

 

  1. Visuel Story Telling

Historier, hvad enten de læses, høres eller i dette tilfælde ses, er langt mere effektive til at fange og holde folks opmærksomhed. Med andre ord holder historier fast. Dette gælder for taler, artikler og ja, endda vinduesvisninger.

 

Dine vinduer skal ud over at vise dine produkter også kunne fortæller historier, der vækker kundernes interesse, og får dem til at komme ind. Det kan du gøre ved at lave et tema (årstider, farver, helligedage, specielle begivenheder og lignende). Ud fra temaerne laver du en historie, som hjælper kunderne med at forestille sig, hvordan de vil bruge, nyde eller opleve dit produkt. Derudfra skal der vælges rekvisitter, så man får skabt den rigtige stemning til vindues historie.

 

  1. Undgå rod

Undgå rod og kaos, rod distrahere de forbipasserende, da de ikke ved, hvor de skal kigge hen og ender med at gå forbi uden at forholde sig til dine produkter. I stedet sørg for at fremhæve et enkelt produkt eller et par relaterede produkter for at skabe en sammenhæng med dit tema og historie.

 

  1. Belysning

Belysning er en ofte overset ting, men alligevel nem måde at øge butikssalget på. Så sørg for at have lysende tændt, også når butikken er lukket. Lys er med til at skabe en visuel interesse, og hjælper dig med at skabe det passende humør og stemning til dit brand og din butik. Lyset hjælper med at fremhæve fokuspunkterne i dit vindue. De ting, som du virkelig ønsker, at kunderne skal lægge mærke til, skal være belyst. En god ide er også at sørge for, at lysene kan styres individuelt, så vinduet får flere lag.

 

Dit vindue er en stort gratis reklametavle, som du har fuld kontrol over. Sørger for at lave noget vildt med wauw-effekt i det og få kunderne ind i butikken.

 

Vil du gerne vide mere, eller har brug for en dekoratør, er du velkommen til at kontakte mig.

 

Læs også om Den virtuelle gågade

Hvor du kan bl.a. kan læse Den virtuelle gågade er med til at sikre den enkelte butik i at bliver set både af byens borger men også af andre der sørger på den pågældende by.

 

Følg os på

Facebook  LinkedIn Pinterest Youtube

Share This
Shopping cart
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
X
X
X